vrijdag 20 mei 2011

koekoek

Niemand heeft hem ooit gezien, maar hij bestaat wel: de koekoek. Het is een vogel. En je buurman, dat natuurlijk ook. Weet je trouwens dat koekoeken paren dat het een lieve lust is. Ik verzin het niet, hè, het staat in de dierenencyclopedie, pagina 69: 'De koekoeken, zij paren dat het een lieve lust is.' En nu jij.
(De auteur vond zichzelf waarschijnlijk grappig, paren-lust, haha, de idioot.)

Maar het staat er.

Pagina 69, en ook dat verzin ik niet, komaan hè, voor een koekoek.
Zie je dat beest al, ach nee.

Geef mij maar een roodborstje.

In tegenstelling tot de meeste medekwallen dezer aarde denk ik hierbij alleen aan een aandoenlijk, lief klein vogeltje. Zoiets waardoor je warempel in een god zou gaan geloven. Ik vind het zelfs een verschrikking dat het arme diertje in verband wordt gebracht met aardse praktijken die niet in het zwerk plaatsvinden.

Een roodborstje hoort op twintig meter afstand, rondkijkend alsof het leven fijn is, babbelend met een vette houtduif, zich nog niet bewust van de gevaren.

Daar hoort een roodborstje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten