donderdag 22 november 2012

Over de os en de ezel

In het derde deel van zijn biografie over Jezus van Nazarezth heeft paus Benedictus XVI zijn licht laten schijnen over de kerststal en het kerstverhaal.
Dat van die os en die ezel, dat klopt niet, dat is maar een volksverhaaltje.
Dat van die drie wijzen, dat klopt niet, dat is maar een volksverhaaltje.

Tientallen theologen hebben bibliotheken volgeschreven om die waarheid te staven.
De paus onderschrijft dat nu; moet dat zootje dan nu uit de kerststal gezwierd worden?
Ach welnee, ,,Ze mogen gerust blijven, niet als getuigen van een absolute waarheid, maar als onderdeel van een waardevolle christelijke traditie.''
Maar juist is juist, je mag het niet verkopen als absolute waarheid.

Voegt de paus dan niets toe aan die ,,absolute waarheid''".

Oh jawel.
Ik citeer:
,,En dat herders de geboorte van Jezus vernamen via engelenzang, is ook een fabel. Het christendom heeft altijd gedacht dat engelen alleen maar zingen, maar in werkelijkheid hebben ze de boodschap gewoon verteld.''

De engelen waren dus niet allemaal Limburgers, dat verbaast mij enigszins.
Wat mij nog meer verbaast, is dat  de Grote Roerganger van een wereldkerk niets beters te doen heeft dan dat soort onzin uit te kramen.

De engelen hebben het heuglijke nieuws niet gezongen, ze hebben het verteld, dàt is de ,,absolute waarheid''.
Wat een wereld van verschil. Maar de paus wéét het, de engelen hebben niet gezongen, maar verteld. Je ziet het: God kan rekenen op zijn vertegenwoordiger op aarde; op die rots kan hij een hele stad bouwen.

Het gaat mijn verstand te boven.
God heeft mij opgezadeld met te kleine hersenen.
Gelukkig heeft hij het daarbij gelaten.
Mijn neus is groot genoeg.

En had de paus nog ander heuglijk nieuw?
Niet echt, hij bevestigt nog maar eens wat we al lang wisten, dat ,,de onbevlekte ontvangenis het werk is van de heilige geest.''
Wat een belediging van de hele menselijke soort, die hele onbevlekte ontvangenis.
Kon of wou God zich niet eventjes als mens vermommen en de klus klaren, zodat zijn zoon de zaak kon overnemen?
De Griekse goden konden dat, hoor, en ze maakten er gretig gebruik van, veel meer dan strikt noodzakelijk was. In hun haast vergaten ze soms zelfs om zich te vermommen.

Je moet voor de aardigheid eens een uurtje besteden aan internet en oude godsdiensten.
Het stikt er van de godheden die een stalmeisje bezwangeren, ook zonder os en ezel, en een drietal gekken.

Het stikt er van de verhalen die je ook in de bijbel kan lezen.
Maar die van die heidense godsdiensten, dat zijn maar volksverhaaltjes. Die van de bijbel, dat zijn de echte.
Pepsi tegenover coca-cola.

Ga ook eens kijken bij de Egyptische godheid Isis.
Je vindt het er terug: de maagd Maria, de onbevlekte ontvangenis, de verrijzenis, het symbool van het kruis...
Allemaal volksverhaaltjes natuurlijk, de absolute waarheid vind je...

Ik ga dat artikel uit de krant boven mijn bed hangen.
Voor als ik niet kan slapen.
Ik word er zo moe van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten