zondag 3 juli 2011

petanque

Het gebeurt niet vaak, maar heel soms gebeurt het toch dat ik iets helemaal niet snap.
Toen De Kampioenen na 21 jaar werd afgevoerd dacht ik: eindelijk.

Na lang nadenken, het gebeurt niet vaak, maar heel soms komt het wel eens voor, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dwaalde.

Een goedkoper programma bedenken dat kan rekenen op één miljoen kijkers is onbegonnen werk.
En dan is de vraag: waarom wordt het dan afgevoerd.
Volgens mij is het een oude brt-reflex die ook de kop van De Collega's heeft gekost: te populair is niet goed.

Er is echt geen zinnige reden te bedenken om het programma af te voeren.
De inspiratie op? Die is al vele jaren op.
Dat interesseert de kijker niet, één miljoen kijkers willen gewoon hun cafévrienden zien.
Wel, dan vind ik het grof, neen, meer dan grof, om hen dat te ontzeggen.
Er is zelfs geen scenario nodig, laat Xavier & co gewoon twintig minuten zeveren in het café en er kijken ook één miljoen mensen.
En ze zullen ook dan niet afhaken, familie laat je niet in de steek.

Dertien afleveringen per jaar, geen half uur lang.

Gaat dat de geloofwaardigheid van de zender aantasten?
Zo ja, dan is het natuurlijk meer dan belachelijk om afleveringen tot in den treure te herhalen.
Hoe zit het nu eigenlijk? Schamen ze zich ervoor? Dan moet je geen herhalingen uitzenden.

De vrt is er verantwoordelijk voor dat een tiental acteurs en actrices hun leven lang gekoppeld zullen blijven aan een bepaalde rol. Dan vind ik het ronduit cynisch om die mensen bij het grof huisvuil te zetten.
Ik zou het alleen kunnen begrijpen als ze die mensen blijven doorbetalen. Ze hebben een vergiftigd geschenk gekregen dat hen ook nog wordt afgepakt.

En als ze scenario's nodig hebben, maar één adres.

Laat Boma binnenkomen en zeggen: 'Wij worden allemaal een dagje ouder, laat ons spelen de petanque, wij blijven De Kampioenen, maar in een ander game.'
En Mark blijkt ongelooflijk getalenteerd te zijn.
Zo kan je de  langstlopende televisieserie uit de geschiedenis maken.
Als de acteurs sterven, doen hun personages dat ook.
En de serie stopt als de laatste acteurs in het rusthuis overlijden.
Normaal gezien is die eer weggelegd voor Bieke en Mark.
Zij kunnen dan het licht doven, ik vermoed na een serie die ruim zestig jaar heeft gelopen.

Zou dat geen wereldrecord zijn?


















e

Geen opmerkingen:

Een reactie posten