vrijdag 20 mei 2011

De wereld

Kijk, de wereld, de aarde dus, is rond. Je kan zeggen, ik had het liever een beetje anders gewild, zo ongeveer als mijn Marie-Thérèse, helaas ik moet je teleurstellen, tot nader orde is de wereld rond.  Hij is wel plat geweest, dat weet je nog wel, in bijbelse tijden. Je gelooft het niet, hè.? Ja, plat, gewoon plat. Nu vinden we dat om mee te lachen, maar serieus, hij is ooit plat geweest, die wereld van ons. Nu moet je al iets kunnen om van plat rond te worden. Het is niet iedereen gegeven, zeker onze Marie-Thérèse niet. Ik bedoel, je moet het maar doen, je ligt daar, plat, miljarden en miljarden jaren, tja, wat is daar nu aan, plat is maar plat, nietwaar. Plat. (Tussen haakjes, ik ken vrij veel woorden, maar plat, sorry, het kan mij genenderwijle begeesteren.) Dat moet de wereld, de aarde dus, ook gedacht hebben. En hij dacht: als ik nu eens rond zou worden? Neptunus, zo plat als een vijg, was enthousiast.

Nu moet je Neptunus kennen. Ik  zeg het niet graag, maar het was een pedofieltje van het zuiverste water. De aarde, de wereld dus, daar lustte hij wel pap van, tenminste rond, niet plat.

En kijk, de wereld, de aarde dus, werd rond.

Nu moet ik wel toegeven dat de aarde dat niet erg vond  - of krijg ik nu dreigbrieven - ik wil alleen maar zeggen: rond worden. Al de rest, hé, ze doen maar, het gaat tenslotte om interplanetaire kwesties.
Laten we nederig blijven.

Over nederig gesproken, ik heb nooit iemand gekend die zo nederig was als Marie-Thérèse. Terecht overigens, ze is heengegaan door zichzelf per ongeluk met een hamertje op het hoofd te slaan, kan je nagaan.

Maar nederig! Je gelooft het niet, je zou haar nog in levende lijve moeten kunnen aanschouwen om het te geloven, maar dat kan helaas niet meer (vanwege dat hamertje).

Ze heeft de nobelprijs voor wiskunde gekregen.

Maar nederig! Ik ben haar achterneef, maar ik moet eerlijk zeggen, zo nederig ben ik niet, lang niet. Ik heb het dikwijls tegen haar gezegd: laat die wiskunde en leg je toe op de edele kunst der nederigheid.

Niet willen luisteren, hè.             

Geen opmerkingen:

Een reactie posten